رویدادپروژه هاکشف روشنایی در اتاق تاریک: کارگاه سفر در تاریخ عکاسی

۱۴۰۲-۰۶-۲۰ ۱۳:۰۶0
https://baharidea.com/wp-content/uploads/2023/09/IMG-20230908-WA0000.jpg

وقتی هنرجویان برای اولین بار با تاریخچۀ تولید تصویر فنی آشنا شدند که با اختراع عکاسی آغاز شده تا به امروز همچنان با پیشرفت های تکنولوژی در حال تغییر است.

در  پروژۀ هنری هفت اثر، هفت هنرمند هر بار هنرجویان در برابر موضوعات و اتفاقات جذاب کارگاه ها شگفت‌زده می‌شوند. در ادامۀ کارگاه ها، چهارشنبه ۱۵ شهریور ماه به دل تاریخ عکاسی سفر کردیم. تا به اینجای کار هنرجویان با تجربۀ کار با تکنیک های مختلف نقاشی، تصویرسازی و حجم روبرو شده و آثار خود را خلق کرده بودند. این بار اما داستان کمی تفاوت داشت. هنرجویان کودک و نوجوان با تاریخچه شکل گیری تصویر فنی و فیزیک نور آشنا شدند. در ابتدای کارگاه هنرجویان اشعار منتخب خود که در آنها مفاهیم نور و روشنایی و شب و روز به کار رفته بود را برای دوستان خود خواندند.

 

در این کارگاه در خدمت آقای حسن کمالی، عکاس، فیلمبردار و مدرس دانشگاه بودیم. استاد با صبر و حوصله با استفاده از نمایش تصاویر و طراحی و اجرای پروژه های عملی که توسط خود هنرجویان انجام شد، آنها را در اعماق تاریخ هنر معاصر به سفر بردند. آشنایی با فرایند تشکیل تصویر در دوربین های عکاسی، دوربین قطع بزرگ VIEW CAMERA، عکاسی با دوربین دست ساز pin hole، چاپ عکس سیاه سفید در تاریکخانه و تجربه ی کار با تکنیک فتوگرام، از جملۀ جذابیت های کارگاه این هفته بود.

 

برای هنرجویانی که همه متولد عصر دیجیتال هستند و دوربین برای اکثر آنها به گوشی های هوشمند خلاصه می شود و هیچ تصوری از خاطرات ما بزرگ ترها از زمان عکاسی با دوربین های آنالوگ، نگاتیوهای سیاه سفید و رنگی و در انتظار چاپ عکس ماندن، ندارند، تجربۀ شگفت آوری شکل گرفت.

 

توجه و تمرکز  به نقش نور در فرایند دیدن، دنیای فیزیک نور و عدسی‌ها و امکانات بصری خلاقی که می شود به وجودآورد، تولد یک تصویر روی کاغذ عکاسی زیر نور قرمز تاریکخانه دریچه هایی تازه در ذهن خلاق و ناب هنرجویان باز کرد.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

درباره‌ی ما
بهار ایده

اولین مرکزی که با تلفیق هنرهای دیداری شنیداری نمایشی و آشنایی با دانش و علوم جدید کودک را در امر پرورش استعدادهای یاری می‌دهد که هر کدام از این موارد خود دنیای جادویی برای بیان احساس و تفکر کودک.

لینک‌های سریع