رویدادپروژه هاپروژۀ هفت اثر، هفت هنرمند در موزۀ رضا عباسی

۱۴۰۲-۰۶-۱۹ ۱۳:۰۶0
https://baharidea.com/wp-content/uploads/2023/09/IMG-20230902-WA0000.jpg

کارگاه پنجم از پروژۀ هفت اثر، هفت هنرمند به میزبانی موزۀ رضا عباسی برگزار شد.

کارگاه پنجم از پروژۀ هفت اثر، هفت هنرمند، پنجشنبه  ۹ شهریور ماه ۱۴۰۲ در فضای موزۀ رضا عباسی تهران برگزار شد. این کارگاه با تسهیلگری مریم روشن‌فکر،  در بخش نظری به آشنایی با شاعران نقاش یا نقاشان شاعر  پرداخت. در بخش پروژۀ عملی کارگاه، هنرجویان از آثار هنری موزه بازدید کردند.  آثاری که در موزۀ رضا عباسی نگهداری می‌شوند نقاشی، نگارگری، خوشنویسی و اشیاء تاریخی هستند که به دوره های مختلف تاریخ و هنر ایران اختصاص دارند. هنرجویان با توضیحات خانم روشن‌فکر و مدیرهنری پروژه خانم پاکیاری می بایست اثر مورد علاقۀ خود را از میان آثار موزه انتخاب کرده  و راجع به آن داستان و شعر می‌نوشتند. سپس با استفاده از تکنیک های نقاشی، ایده و برداشت خود از آن اثر را بر روی طوماری پارچه ای که همان حس و حال آثار کهن موزه را یادآوری می‌کرد، بازنگری و تصویرسازی کردند.


سفر تصویری هنرجویان در دوران های تاریخی متعدد، از طریق تماشای آثار هنری و گفتگو دربارۀ آن ها، تخیل و ایده پردازی هنرجویان را گسترش داده و هرکدام با ذهن و روحیات خاص خود، با اشیاء و آثار ارتباط گرفته و همذات‌ پنداری می کردند. آموزش در بستر موزه ها از سرفصلهای ثابت و همیشگی آموزش در مدرسه هنر بهار ایده است که برای هنرجویان بستر خلاق و جذابی را ایجاد می کند.

هنرجویان پروژۀ هفت اثر در کارگاه های پیشین در اشعار شعرای کلاسیک و معاصر با آثاری آشنا شدند  که در آن هنرمند شاعر برای زندگی روزمره، اشیاء و محیط زندگی و یا حالات و احساسات و مفاهیم انسانی، شعر سروده بود. در این کارگاه سعی بر آن بود که هنرجویان ذهن خود را برای شنیدن با چشم و دیدن با گوش تربیت و تقویت کنند و از طریق نوشتن ایده های خود به پرورش تفکر خلاق و نقاد بپردازند. کارکرد نوشتن و تمرین پیاده سازی ایده ها و داستان ها، در رشد توانایی تفکر و تآمل بیشتر در آموزش کودک و نوجوان بسیار حایز اهمیت است.
هنرجویان پس از انتخاب موضوع مورد نظر خود در سالن اجتماعات موزه به گفتگو دربارۀ تجربۀ خود از این بازدید و تحلیل خود از موضوع خود و داستان‌هایشان پرداختند.

پروژۀ هنری هفت اثر، هفت هنرمند  که با مدیریت هنری و کیوریتوری نازیلا پاکیاری در تابستان ۱۴۰۲ در مدرسه هنر بهار ایده در حال برگزاری است. هنرجویان کودک و نوجوان حاضر در این پروژه، طی فراخوان اولیه از میان داوطلبان انتخاب شده و در هفت کارگاه بخش اصلی و تعدادی کارگاه تکمیلی در بخش جنبی با حضور هنرمندان و مدرسین متعدد شرکت می کنند. هنرجو با  شرکت در این کارگاه ها با هنرمندان حرفه‌ای در رشته‌های هنری گوناگون و تکنیک های خلاق تولید اثر هنری، تقویت قوۀ خیال و شاعرانگی آشنا می شوند و تجربیات گرانبهایی کسب می‌کنند. هنرجویان جدا از آشنایی با هر هنرمند، سبک کاری و نقطه نظر او ، با شاعران پارسی گو و اشعار زیبای پارسی نیز آشنا شده و قدمی در جهت درک بهتر هویت ایرانی خود برمی‌دارند.

هفت اثر هفت هنرمند-موزه رضا عباسی

اسامی هنرجویان: تینا عباس زاده، دیبا امیرخسروی، آراد اسلامی، تارا دیبا، دیبا سپهری، پارسا پرهیزکار، هانا چیت‌ساز، رکسانا سهرابی‌منش، سپهر کمالی، فرگل ملایی، فرن ملایی ،سحر شناور و کیمیا فارغ‌بال

تیم اجرایی  و روابط عمومی و رسانه‌ای  پروژه: بهار فهرستی، نگین الله‌قلی‌ئی و مونا شهریاری

عکاس: رامبد رستگار

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

درباره‌ی ما
بهار ایده

اولین مرکزی که با تلفیق هنرهای دیداری شنیداری نمایشی و آشنایی با دانش و علوم جدید کودک را در امر پرورش استعدادهای یاری می‌دهد که هر کدام از این موارد خود دنیای جادویی برای بیان احساس و تفکر کودک.

لینک‌های سریع