مقالاتدیدن یا نگاه کردن، مسئله این است!

۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۱۱:۱۰0
https://baharidea.com/wp-content/uploads/2024/01/IMG_20231217_224144_824-e1704871092275.jpg

چکیده ای از آنچه هنرجویان در کارگاه عکاسی آموزشگاه بهار ایده می‌آموزند.

یکی از مهمترین حواس انسان،  حس بینایی است و پردازش آن یعنی ادراک بینایی در مسیر پرورش خلاقیت بسیار حائز اهمیت است.
«دیدن» یکی از ابزارهای مهم هنرمند بودن است و درست دیدن مرهون آموزش، تمرین و دقت و توجه ویژه است.
در واقع یکی از راه های بروز و تقویت خلاقیت، خوب دیدن است. کسی که به خودش این شانس را نمی دهد که دنیای اطراف خود را خوب ببیند، نمی توان چندان به تقویت قدرت خلاقه اش امیدوار باشیم.

کارگاه عکاسی آموزشگاه هنر بهار ایده
آموزش چگونه دیدن، اولین مبحثی است که در کارگاه عکاسی مطرح می‌شود.
در مقدمه‌ی کارگاه عکاسی هنرجویان با دو موضوع محوری به طور موازی آشنا می شوند: «کیفیت دیدن و نگاه کردن» به عنوان ابزار ارتباط با جهان اطراف  و « نور، سایه و ابزار و علوم پایه‌ی فرایند تشکیل تصویر در چشم انسان و دوربین»
هنرجویان کودک و نوجوان در این دوره زاویه‌‌ی دید مختص ذهن و نگاه خود را پیدا خواهند کرد.ـنها  یاد می‌گیرند که از چه زاویه‌ای و به چه شیوه‌ای نگاه کنند و چگونه با استفاده درست از ابزار به ثبت تصویر مورد نظر خود دست یابند و آنچه دیده اند را به دیگران نیز نشان بدهند.
نگریستن به پیرامون و توجه به جزئیات اولین نکته مهم در عکاسی و همه‌ی هنرهای تجسمی است.

کارگاه عکاسی آموزشگاه بهار ایده
این دوره علاوه بر ایجاد قدرت خلق تصاویر خوب وگسترش دید ، تحلیل و تفسیر را نیز پرورش می‌دهد و هنرجویان تشویق می شوند که در پژوهش خود عکس‌ها را به دقت مطالعه کنند تا عوامل و عناصری را که سبب اهمیت و ارزش آنها شده است و عکس خوب را تشخیص دهند.
شما چه سوژه هایی را برای عکاسی دوست دارید؟ منظره‌نگاری، پرتره، طبیعت بی جان،مدلینگ، حیوانات یا…؟
آیا تا به حال در برابر یک تابلوی عکس سیاه و سفید ایستاده‌اید؟ یا به عکس‌های سیاه سفید یادگاری در آلبوم های قدیمی خیره مانده‌اید؟
(پیشنهاد میکنیم حتماً چنین لحظه‌ای را تجربه کنید)


هنرجویان دوره‌های عکاسی آموزشگاه بهار ایده پس از آشنایی با مباحث عمیق چگونگی دیدن و آشنایی با مبانی تصویر و ابزار و دوربین،
به این درک می‌رسند که در دنیای امروز که با میلیونها عکس در طول شبانه روز روبرو می‌شویم، آنچه‌ یک تصویر خوب را متمایز و پرارزش می‌کند، صرفا رنگ‌ها، نوع دوربین، تکنولوژی و رسانه‌ای که آن را ارائه می‌دهد بستگی ندارد،
بلکه این خلاقیت، نکته‌سنجی، نگاه منحصر به فرد و دانش تجسمی عکاس است که باعث خلق عکس‌های ماندگار در طول تاریخ تصویر عکاسانه شده است.

این کارگاه در دپارتمان هنر و علوم نوین مدرسه هنر بهار ایده با حضور هنرمندان حرفه‌ای و اساتید دانشگاهی در رشته عکاسی تدریس می‌شود.

تسهیلگر دوره: حسن کمالی

مدیر هنری: نازیلا پاکیاری

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

درباره‌ی ما
بهار ایده

اولین مرکزی که با تلفیق هنرهای دیداری شنیداری نمایشی و آشنایی با دانش و علوم جدید کودک را در امر پرورش استعدادهای یاری می‌دهد که هر کدام از این موارد خود دنیای جادویی برای بیان احساس و تفکر کودک.

لینک‌های سریع