رویدادمناسبت‌هاجهانی شدن یلدای ایرانی مبارک!

۱۴۰۱-۰۹-۳۰ ۱۲:۰۹0
https://baharidea.com/wp-content/uploads/2022/12/جشن-یلدا-بهار-ایده1401.jpg

در جشن تولد خورشید چه خبره؟

آیین ملی و باستانی یلدا که از ایران باستان تا کنون از اهمیت ویژه‌ای نزد ما ایرانیان برخوردار است، در آذر ماه سال ۱۴۰۱ به عنوان نوزدهمین میراث ناملموس ایرانی، به طور مشترک با کشور افعانستان در یونسکو ثبت جهانی شد.

آیین شب یلدا ۲۹ آذرماه ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. در معرفی آیین یلدا در سازمان جهانی یونسکو چنین آمده است:

یلدا، سال‌جشن کهنی است که در آن فزونی روشنایی خورشید، نور و حرارت زندگی مورد توجه برگزارکنندگانش قرار می‌گیرد. انقلاب زمستانی در نیمکره شمالی برابر با یکم دی‌ماه در تقویم ایرای است و این تاریخ مصادف با آغاز روند بلندتر شدن روزها در این منطقه است.

در آخرین شب پاییز خانواده‌ها در منزل بزرگتر فامیل دورهم بر سر سفره شب یلدا جمع می‌شوند و یلدا را جشن می‌گیرند. در برگزاری یلدا، کودکان به عنوان مجریان آینده و زنان محور زندگی و خانواده و بسترساز، گردهم آمدن اقوام و دوستان مطرح هستند. بزرگترهای فامیل به عنوان حاملان فعلی و ناقلان این جشن آیینی شناخته می‌شوند.

در جریان برگزاری بخش های مختلف یلدا، ارزش‌هایی چون هویت فرهنگی، توجه به طبیعت و گاهشماری سنتی، ارج نهادن به جایگاه مهم زنان و کودکان در خانواده، آشتی، دوستی، ‌مهمان‌نوازی و آشنایی با محترم شمردن بیان‌های گوناگون فرهنگی مورد توجه قرار می‌گیرند و به نسل آینده منتقل می‌شوند.

یلدا به سبب شاخصه‌های اقلیم زیستی مردمان این سرزمین و ارتباط آن با طبیعت و کیهان، از روزگار کهن تا به امروز استمرار داشته است و متناسب با گذر زمان تغییراتی ظاهری در نحوه برگزاری آن دیده می‌شود اما ساختار و ماهیت آن تغییری نکرده است و همچنان اقوام گوناگون این سرزمین‌ها «یلدا» را برگزار می‌کنند.»

ما هم مانند هرسال در مدرسه هنر بهار ایده، این تولد ارزشمند خورشید روشنایی و امید برای آینده‌ی ایران و فرزندانمان را جشن گرفتیم. در مراسم امسال هنرجویان در کنار آثار هنری یلدایی‌ای که خلق کردند، با روش ساخت و نواختن ساز کمانچه‌ آشنا شدند ودر کنار هم به همراهی ساز، به همخوانی موسیقی های فولکلور ایرانی پرداختیم. در ادامه با گفتگو درباره‌ی فلسفه ی جشن یلدا، حافظ خوانی  وکتابخوانی قصه‌ی ننه سرما و عمو نوروز و کرسی خوراکی ها دفتر زیبای جشن یلدای امسال بسته شد.

آموزشگاه هنری بهار ایده زمستانی سپید و پرامید برایتان آرزومند است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

previous
آزادی و امینت، رهاوردِ «خودشناسی»

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/baharide/public_html/wp-content/themes/tabula/views/prev_next.php on line 36
next
گزارش تصویری کارگاه رنگ و حس، ویژه والدین
درباره‌ی ما
بهار ایده

اولین مرکزی که با تلفیق هنرهای دیداری شنیداری نمایشی و آشنایی با دانش و علوم جدید کودک را در امر پرورش استعدادهای یاری می‌دهد که هر کدام از این موارد خود دنیای جادویی برای بیان احساس و تفکر کودک.

لینک‌های سریع