بازدیدهای پروژه ایرویدادمقالاتپروژه ها«پروژه‌های تحقق نیافته» یا «رویاهای تحقق یافته»ی محسن وزیری مقدم

۱۴۰۰-۱۲-۱۸ ۱۱:۱۲0
https://baharidea.com/wp-content/uploads/2022/03/IMG_20220113_113431-1-1280x960.jpg

بازدید هامون وزیری مقدم از مدرسه هنر بهار ایده و گفتگو با هنرجویان

 

هنرجویان مدرسه هنر بهار ایده ، پروژه‌ی پایانی کارگاه آشنایی با استاد محسن وزیری مقدم  را به مدیر بنیاد این هنرمند؛ آقای هامون وزیری تقدیم کردند.

 

«دلم می خواهد این مجسمه‌های متحرک را روزی در ابعادی بسیار بزرگ در شهرها و روستاهای ایران ببینم تا مردم با رقصاندن و حرکت دادن آنها با آثار تعامل داشته باشند و نمونه های  کوچک آن ها را دربرای ایجاد حس آفرینندگی و شکل‌یابی اختیار دانش‌‌آموزان قرار دهم،ولی این مستلزم شرایطی است که از توان من خارج است…»

این جملات نقل قولی است از زنده یاد محسن وزیری مقدم در سال ۱۳۵۴ ، که در بیانیه ی نمایشگاه «پروژه های تحقق نیافته» مروری بر بخشی از آثار هنرمند ،توسط فرزند ایشان، آقای هامون وزیری بازگو شده است.

محسن وزیری مقدم، هنرمند سرشناس ایرانی (۱۳۰۳-۱۳۹۷) از مهم‌ترین هنرمندان هنر نوگرای ایران است که در هنر معاصر دنیا نیز نام شناخته شده ای است.  او در سال ۱۳۲۲ در امتحان ورودی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته شد و از اولین فارغ التحصیلان دانشکده هنرهای زیبا بود. در مردادماه سال ۱۳۳۴ راهی ایتالیا شد و تا ۱۳۴۲ در رم به فعالیت هنری پرداخت. وی در بازگشت به تدریس هنر در دانشگاه تهران ودانشکده ی هنرهای تزیینی و هنرستان هنرهای زیبای پسران پرداخت . از محسن وزیری مقدم تالیفات ارزشمندی در حوزه ی آموزش طراحی و مبانی هنرهای تجسمی به جا مانده است و هنرمندان بسیاری از نسل های بعد هنر معاصر ایران، به طور مستقیم و غیر مستقیم از شاگردان ایشان بوده اند

وزیری مقدم  که از پیشگامان هنر نوگرای ایران به شمار می رود، در اروپا با هنر مدرن و انتزاعی آشنا می شود و به پژوهش در نقاشی با فرم های هندسی می پردازد و بعدها تمام آموخته هایش را در آموزش و اعتلای هنر معاصر ایران به کار می بندد اما همواره در آثارش ردپای سنتها، فرهنگ و اقلیم و تاریخ ایرانی دیده می شود. تابلوهای شنی، مجسمه های کویری، ریتم و رنگ های درخشان و روشن یادآور گلیم های ایرانی و تجربه های خط_نقاشی و …دیده می شود که همین ویژگی او را در تاریخ هنر معاصر ایران شاخص گردانیده.

نقش هنر در زندگی و پرورش کودکان و به طور کلی آموزش پایه ای هنر برای این هنرمند همیشه از جایگاه خاصی چه در تالیفات و چه در آثارش داشته است. زمستان امسال ، آقای هامون وزیری فرزند استاد و مدیر بنیاد آثار محسن وزیری مقدم بخشی از مجموعه ی گرانقدر این هنرمند ایرانی را در فضای هنری «کارخانه آرگو» در تهران به نمایش گذاشتند که مربوط به مجسمه ها و نقاشی‌های متحرک وزیری مقدم بود. ویژگی اصلی این نمایشگاه در کنار اهمیت معرفی و آشنایی کلی با این هنرمند، توجه خاص برگزار کننده (کیوریتور نمایشگاه: هامون وزیری) به هدف پدرشان از خلق این آثار در شکل ارائه این نمایشگاه بود؛ ایجاد امکان  ارتباط مستقیم با اثر هنری به‌خصوص برای کودکان و نوجوانان. در کنار نمایش آثار قدیمی ساخته شده توسط خود وزیری مقدم، تعدادی از آثار متحرک از روی طراحی ها مجدد برای این نمایشگاه ساخته شده و در دسترس بازدید کنندگان قرارگرفته بود تا به خواسته ی تحقق نیافته ی هنرمند، تا حد زیادی جامه عمل پوشانده شود.

در روزهای میانه ای این نمایشگاه،در کارگاه آشنایی با هنرمندان ایران و جهان، به همراه هنرجویان کودک و نوجوان بهار ایده به بازدید از این نمایشگاه جذاب رفتیم. مراحل بازدید از نمایشگاه با دقت و ترتیب مناسبی برای آشنایی با هنرمند، روند خلق آثار و امکان بازی و خلق فرم های جدید برای بازدیدکنندگان ،چیده و هنربانی شده بود. به طوری که هنرجویان پساز بازدید اشتیاق زیادی برای کشف و تجربه ی شخصی آثار با استفاده از تخیل و خلاقیت خود داشتند.

Vaziri Moghadam exhibition bahar idea art school

هنرجویان پس از بازدید در جلسات بعدی کارگاه ،پروژه ی پایانی خود را با الهام از اثر مورد علاقه ی خود در نمایشگاه، انجام دادند. در نهایت این پروژه با حضور پر از لطف و توجه آقای هامون وزیری که به حق ارزش های پدر هنرمندشان را در خود دارند، به پایان رسید. هامون وزیری در بازدیدی که از مجموعه بهار ایده و فعالیت های هنرجویان داشت، از تجربه ی جذاب بازدیدکنندگان کودک از نمایشگاه و از میزان توانمندی و خلاقیت بچه های ایرانی در مواجهه با آثار هنری گفتند. آقای وزیری از آرزوهای استاد وزیری مقدم برای اعتلای هنر ایران و فعالیت های بنیاد وزیری گفتند.از نکات جذابی که درباره روند خلق آثار و گسترش خلاقیت ذهنی از منظر پدرشان گفتند؛ علاقه ی وافرایشان به موسیقی و اهمیت حضور ریتم موسیقایی در آثارشان بود.

هنرجویان در دیدار گرم و صمیمی با آقای وزیری آثار پروژه ی پایانی خود را به همراه پرتره ی تخیلی ای که از ایشون کشیده بودند به بنیاد محسن وزیری مقدم تقدیم کردند.

آرزو می کنیم با تلاش برای آموزش صحیح جایگاه هنر در زندگی به کودکان امروز ایران،، قدمی هرچند کوچک در جهت ارج نهادن به یک عمر تلاش بزرگان و اساتیدی چون محسن وزیری مقدم برداریم.

و یک تشکر بسیار ویژه از آقای هامون وزیری داریم که در فرصت کم حضور در ایران، وقت گذاشتند و اشتیاق زیاد هنرجویان ما را پاسخ دادند و تصویر و خاطره ی ارزشمند و زیبا از این هنرمند نامی در ذهن هنرجویان ما باقی گذاشتند.

هامون وزیری مقدم و هنرجویان مدرسه هنر بهار ایده

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

درباره‌ی ما
بهار ایده

اولین مرکزی که با تلفیق هنرهای دیداری شنیداری نمایشی و آشنایی با دانش و علوم جدید کودک را در امر پرورش استعدادهای یاری می‌دهد که هر کدام از این موارد خود دنیای جادویی برای بیان احساس و تفکر کودک.

لینک‌های سریع