رویداد«من و اسطوره» نمایشی خلاقانه از هنرجویان نازیلا پاکیاری

۱۳۹۸-۰۲-۳۱ ۱۴:۰۲
https://baharidea.com/wp-content/uploads/2019/05/poster-man-va-ostoreh-2.jpg

 «من و اسطوره» عنوان نمایشگاهی است که به کوشش نازیلا پاکیاری روز جمعه ۲۴ آبان همراه با رونمایی از کتاب آثار هنرجویان گشایش می‌یابد. این نمایشگاه حاصل فعالیت گروهی هنرجویان موسسه‌ی هنرهای تجسمی بهار ایده است.

نازیلا پاکیاری مدیر آموزشگاه بهار ایده اهمیت ویژه‌ای برای ارائه‌ی آثار هنرجویانش به شکل حرفه‌ای قائل است. از این رو هنرجویان آموزشگاه از سنین متعدد کودک و نوجوان تحت عنوان یک موضوع پروژه هنری‌ای را آغاز می‌کنند و در ذیل آن به آفرینش آثار هنری خود با رویکرد اهمیت خلاقیت می‌پردازند و در نهایت آثار خلق شده در یک گالری رسمی به نمایش گذاشته می‌شود و در قالب کتاب نیز منتشر می‌گردد. نکته جذاب شکلِ تولید هنری هنرجویان بهار ایده و نوع مواجهه‌ی ایده پرداز این نمایشگاه‌ها با شکل خلاق ارائه است. خانم پاکیاری در مورد چگونگی شکل‌گیری نمایشگاه «من و اسطوره» چنین عنوان می‌کند: نمایشگاه من و اسطوره یا بهتر بگوییم «من و اَبَرمن»  از نگاه کودکان و نوجوانان به سه مقوله‌ی نهاد،‌ من، ابرمن می‌پردازد. این سه عنصر در تعامل با یکدیگر، رفتارهای پیچیده‌ی انسانی را بوجود می‌آورند. نهاد تنها مولفه‌ای است که از بدو زایش انسان حضور دارد و ذهن و ابرمن دو جنبه از شخصیت انسان که برخورد با واقعیات و دوم در بردارنده تمام آرمان‌های درونی است.

آثار نمایشگاه در دو بخش «من» که شامل آثار بچه‌ها با محور خودشناشی و «اسطوره» که  در این نمایشگاه  به شخصیت‌ها و قصه‌های اساطیر ایرانی در شاهنامه‌ همچون آرش کمانگیر، زال و سیمرغ و هفت خوان رستم و … پرداخته شده است. شکل ارائه‌ی آثار نمایشگاه در قالب نقاشی، حجم، داستان‌نویسی و هنرهای اجرایی و موسیقی خواهد بود.

«در بخشی از توضیحات نمایشگاه درباره‌ی انتخاب قهرمانان شاهنامه آمده است: شاهنامه از دیرباز مورد توجه مردم ایران بوده است. در دوره صفویه نقالان در قهوه خانه‌ها داستان‌های شاهنامه را با پرده‌خوانی شرح می‌دادند و اهداف هرکدام از داستان‌ها بیان ارزش‌های وجودی انسان می‌باشد. در داستان هفت‌خوان رستم، رستم برای نجات کیکاووس و تشرف به مقام قهرمانی و یا کمال، آزمون هفت خوان را پشت سر می‌گذارد. داستان ضحاک نشانه‌ی آیین‌های متضاد و نادانی در مقابل جوانان پاک و آرش کمانگیر که نماد صلح و دوستی و مهر و عرق به وطن می‌باشد …»

 همچنین همزمان با گشایش نمایشگاه از کتاب آثار هنرجویان نیز رونمایی خواهد شد. کودکان و نوجوانان با گفتگو درباره‌ی خود و خاطره‌هایشان در پی جستجوی من و ابرمن، پژوهش و تحقیقات و فعالیت‌های هنری مختلفی را انجام داده‌اند، چالش‌هایی که در این مسیر برایشان بوجود آمد منجر به خلق داستان زیبای «گلخانه دکتر هانا» و تعداد زیادی اثر شد که بخشی از تصویرسازی‌ها و داستان در کتاب گردآوری شده است.

نازیلا پاکیاری متولد ۱۳۵۰، کارشناس ارشد پژوهش هنر و دارای مدارک بین‌المللی هنر و خلاقیت ویژه‌ی کودک و نوجوان از مراکز بین‌المللی رجیو امیلیا در ایتالیا و مونته‌سوری درهلند است. او از سال ۱۳۸۳ آموزشگاه بهار ایده را تاسیس و مدیریت کرده است.

 

اسامی هنرمندان این نمایشگاه به شرح زیر است: آترینا احمدی- کیان رینه‌ای- رزا غروی- یحیی قرائی- مهرداد قربانزاده- امیر حسین پیر محمدی- شقایق سعیدی- کیمیا فارغ بال- یوحنا رباطی- آلا نظری- رایا لامعی- دیبا امیر خسروی –  هانا چیت ساز- پارسا خدابنده ای- پالیز رادفر- ملینا روزبهانی- هیرمند محمود پور- مانیاد ذهنی- شایان کبیری- لیانا نام آور- رادین خاکباز- دیانا قربانزاده- سام تفرشی- آوید میرکمالی- امیرسام فرجی- محمد طاها حاجی زاده امینی- رادین عباسی- امیرعلی یارلو- رایموند عباسی- پریماه میرزایی- بهار فهرستی- متین دباغی

آترینا احمدی ۱۰ ساله کیان رینه ای ۵ ساله رزا غروی ۳ ساله
یحیی قرائی ۴ ساله مهرداد قربانزاده ۳ ساله امیر حسین پیر محمدی ۱۲ ساله
شقایق سعیدی ۱۷ ساله کیمیا فارغ بال ۱۵ ساله یوحنا رباطی ۱۰ ساله
الا نظری ۱۰ ساله رایا لامعی ۱۰ ساله دیبا امیر خسروی  ۱۲ ساله
هانا چیت ساز ۱۰ ساله پارسا خدابنده ای ۱۱ ساله پالیز رادفر ۸ ساله
ملینا روزبهانی ۸ ساله هیرمند محمود پور ۷ ساله مانیاد ذهنی ۸ ساله
شایان کبیری ۸ ساله لیانا نام آور ۵ ساله رادین خاکباز ۶ ساله
دیانا قربانزاده ۵ ساله سام تفرشی ۸ ساله آوید میرکمالی ۵ ساله
امیرسام فرجی ۴ ساله محمد طاها حاجی زاده امینی ۴ ساله رادین عباسی ۴ ساله
امیرعلی یارلو ۵ ساله رایموند عباسی ۵ ساله پریماه میرزایی ۱۱ ساله
بهار فهرستی ۱۷ ساله متین دباغی ۱۵ ساله

نمایشگاه «من و اسطوره» جمعه ۲۴ آبان ۹۸، از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در  نگارخانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی (رسول مهر) واقع در تهران، بلوار سعادت آباد(خیابان خوردین) بلوار دریا، خیابان مطهری شمالی، خیابان ارغوان شرقی گشایش می یابد و بازدید روزانه تا ۳۰ آبان از ساعت ۱۰ تا ۱۹ برقرار خواهد بود.

درباره‌ی ما
بهار ایده

اولین مرکزی که با تلفیق هنرهای دیداری شنیداری نمایشی و آشنایی با دانش و علوم جدید کودک را در امر پرورش استعدادهای یاری می‌دهد که هر کدام از این موارد خود دنیای جادویی برای بیان احساس و تفکر کودک.

لینک‌های سریع